آرایشی و زیبایی, بوتاکس, سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس با تزریق به عضلات زیر پوست باعث مسدود شدن اعصاب و کاهش فعالیت عضلات می شود. این باعث می شود عضلات کمتر انقباض کنند و چین و چروک های پوست روی آن منطقه کاهش یابد. به عنوان مثال، بوتاکس معمولاً برای کاهش چین و چروک های پیشانی، خطوط روی چشم و خطوط بین ابروها استفاده می شود.

 

جالب است بدانید که این روش درمانی تنها به محدود کردن انقباض عضلات و کاهش چین و چروک های صورت کمک می کند و درمانی برای پوست سالم و زیبا نیست. همچنین، بوتاکس باید توسط پزشکان مجرب و با دانش کافی تزریق شود و در صورت نادرست انجام شدن ممکن است عوارض جانبی مانند درد، خارش، ورم و شکستگی عضلات را ایجاد کند.

عامل اصلی ایجاد چین و چروک‌های پوستی و روش کار بوتاکس

عامل اصلی ایجاد چین و چروک‌های پوستی حرکت و انقباض عضلات صورت است. هنگامی که عضلات صورت به طور مکرر انقباض می‌شوند، خطوط و چین‌های پوستی به‌طور موقت یا دائمی ایجاد می‌شوند. همچنین، عوامل دیگری مانند پیری، عوامل محیطی مثل آفتاب، استرس، سیگار و… نیز می‌توانند باعث ایجاد چین و چروک‌های پوستی شوند. به طور کلی، ترکیب عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی موجب ایجاد چین و چروک‌های پوستی می‌شوند.

اگر یک ماده خارجی این حرکت ها و انقباضات عضلات را متوقف کند، طبعا چروک‌های پوست به‌طور چشم گیری کاهش خواهند یافت. بوتاکس در این جریان درمانی چین چروک نقش ماده خارجی و جلوگیری کننده از انقباض پوست را دارد. با تزریق بوتاکس سیستم اعصاب آن ناحیه به‌طور موقتی متوقف شده و حرکت ها کاهش می‌یابد. لذا، برای مدتی که عضلات فلج هستند، چین و چروک‌ها نیز کاهش خواهند یافت.

بوتاکس اولین بار در دهه 1980 میلادی توسط دکتر Alan Scott برای درمان اسپاسم چشمی به کار گرفته شد. سپس در دهه 1990 میلادی، برای درمان چین و چروک‌های صورتی به کار گرفته شد و به شدت مورد توجه صنعت زیبایی قرار گرفت. از آن زمان به بعد، بوتاکس به‌عنوان یکی از روش‌های معتبر و محبوب برای درمان چین و چروک‌های صورتی در صنعت زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سم بوتولینوم (بوتاکس) برای کاربردهای زیبایی نخستین مرتبه در دهه 1990 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان، بوتاکس برای درمان چین و چروک‌های صورتی استفاده شد و در سال 2002 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده درمانی تأیید شد. از آن زمان به بعد، بوتاکس به‌عنوان یکی از روش‌های موثر و پرطرفدار برای درمان چین و چروک‌های صورتی در صنعت زیبایی به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این، بوتاکس برای درمان عرق بیش‌ازحد، میگرن، تشنج و بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز به کار می‌رود.

چند مدل مختلف بوتاکس موجود است؟

در حال حاضر، سه نوع بوتاکس مختلف برای استفاده در صنعت زیبایی موجود است که هرکدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند:

  1. آ A: این نوع بوتاکس با نام تجاری Botox، اولین نوع بوتاکس بود که توسط شرکت Allergan تولید شد. این نوع بوتاکس بیشتر برای کاهش چین و چروک‌های صورت، شکم و دست استفاده می‌شود.
  2. آ B: این نوع بوتاکس با نام تجاری Myobloc تولید شده است و در ایالات متحده برای درمان اسپاسم ماهیچه‌ای و برخی بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. آ F: این نوع بوتاکس با نام تجاری Lantox تولید می‌شود و در درمان برخی اختلالات عضلانی مانند اسپاسم ماهیچه‌ای و اختلالات رفتاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لازم به ذکر است که استفاده از هر نوع بوتاکس باید توسط پزشکان مجرب و متخصص انجام شود و باید دارای مجوزهای لازم از سازمان‌های بهداشتی باشند.

 

کاربرد ها :

بوتاکس یک داروی تزریقی است که برای موارد مختلفی از جمله درمان چین و چروک‌های صورتی، عرق بیش‌ازحد، میگرن، تشنج، بیماری بلفارواسپاسم، بلفاروپاسم، اسپاسم مری، فرماندهی بولینگ، درمان بیماری ادرار ناشی از فلج مغزی و آسم استفاده می‌شود.

با استفاده از بوتاکس، عضلات مورد نظر تحت تأثیر مواد شیمیایی در این دارو قرار می‌گیرند و به دلیل فلج شدن موقت عضلات، علائمی مانند چین و چروک‌های صورتی، عرق بیش‌ازحد، درد و تشنج‌های عضلانی کاهش می‌یابد.

علاوه بر کاربردهای درمانی، بوتاکس به‌عنوان یک روش زیبایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تزریق بوتاکس به ناحیه‌های مختلف صورت، چین و چروک‌های صورتی مانند چین خنده، چین دهان، چروک جعبه، چین پیشانی و خطوط چشمی کاهش می‌یابد و پوست صورت صاف و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین، بوتاکس به‌عنوان یک روش درمانی موثر در بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است و در درمان بیشتر این بیماری‌ها با موفقیت به کار گرفته می‌شود.

 

نکات مثبت درمان از این طریق :

 

بوتاکس یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی در صنعت زیبایی است و دارای بسیاری از مزایا می باشد، به عنوان مثال:

1- رفع چین و چروک ها: به راحتی می‌تواند چین و چروک های صورت را از بین ببرد و باعث ظاهر جوان و تازه شدن پوست شود.

2- عدم نیاز به جراحی: این روش درمانی به صورت تزریقی انجام می‌شود و نیازی به جراحی ندارد.

3- بازگشت سریع به فعالیت: بعد از درمان ، بیمار نیازی به استراحت طولانی ندارد و می‌تواند فعالیت های روزانه خود را بلافاصله از سر بگیرد.

4- اثرات بلند مدت: در حالت عادی تا 4 تا 6 ماه می‌تواند موثر باشد و در صورت تزریق دوباره، اثرات آن به صورت پایدار بهبود خواهد یافت.

5- کمترین احتمال عوارض جانبی: احتمال بروز عوارض جانبی پس از درمان به شدت کمتر از سایر روش های درمانی است.

6- درمان بیشتر از 20 نوع بیماری: در درمان بیشتر از 20 نوع بیماری از جمله درد سر و گردن، تشنج، پارکینسون، افسردگی و… موثر است.

از این‌رو، بوتاکس یکی از روش‌های امن، کارآمد و محبوب در صنعت زیبایی و پزشکی می‌باشد.

 

عوارض جانبی استفاده مکرر:

بوتاکس در صورت استفاده نادرست می‌تواند به برخی از افراد آسیب بزند. در موارد نادر، این دارو ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود. برخی از مضرات بوتاکس عبارتند از:

  1. درد و خارش: بعد از تزریق، درد و خارش در محل تزریق ممکن است رخ دهد. این علائم معمولاً بسیار کمی دوام دارند و به‌صورت خودی خود ترک می‌خورند.
  2. عفونت: در صورتی که وسایل تزریقی به‌صورت نامناسب استفاده شوند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در محل تزریق شوند.
  3. بروز علائم مشکلات تنفسی: در مواردی که در ناحیه یا عضلاتی نزدیک به ناحیه‌های تنفسی تزریق شود، ممکن است علائمی مانند سرگیجه، ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی رخ دهد.
  4. نقص وضعیت ماهیچه‌ها: استفاده نادرست از  آن می‌تواند باعث ایجاد نقص وضعیت ماهیچه‌ها و کاهش نیروی عضلانی شود.
  5. بروز آسیب در ناحیه تزریق: در برخی از موارد، تزریق بوتاکس ممکن است باعث آسیب دیدن ناحیه تزریق شود.
  6. تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی: در مواردی که در دوز بالا استفاده شود، ممکن است به سیستم عصبی مرکزی صدمه بزند.

 

به‌طورکلی، این درمان در صورت استفاده به‌طور نادرست ممکن است عوارض جانبی و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات، مراجعه به یک پزشک متخصص و صلاحیت‌داراست.

 

 

 

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید

————

پشتیبانی گروه هیوا لیزر

 

اگر در باره این محصول سوالی دارید و یا قصد خرید این محصول را دارید، با کارشناسان فروش ما در هیوا لیزر تماس بگیرید

نوشته های مشابه